יום ראשון, 21 בנובמבר 2010

כנס 2010 למודעות לגמגום

המכללה האקדמית הדסה ירושלים אירחה את כנס 2010 למודעות לגמגום
המכללה האקדמית הדסה ירושלים אירחה השנה את הכנס השנתי למודעות לגמגום, שנערך ב-10.11. הכנס השנתי הוא חלק מפעילות ארגון אמב"י (ארגון המגמגמים בישראל) הנערך במקביל לפעילויות היום הבינלאומי למודעות לגמגום, של ארגון ISA (Stutterin Association International). הכנס נעשה בשיתוף החוג להפרעות בתקשורת במכללת הדסה והמכון לאודיולוגיה והפרעות בתקשורת של המרכז הרפואי הדסה עין כרם.

גמגום הוא תוצר רב-גורמי של מרכיבים מולדים ומרכיבים סביבתיים. כאחד אחוז מהאוכולסיה בארץ בעלת גמגום. הגמגום אינו בהכרח אחיד כל הזמן ויכולה להיות תנודתיות בתקופות שונות ובמצבי דיבור שונים. הוא יכול להיווצר מחוסר תיאום שרירי מוטורי ורגשי. אפיונו הוא על ידי אחד או יותר מתופעות הדיבור כגון; חזרות, הארכות, לחץ יתר באברי הדיבור, עצירות, חסימות, הוספות, ותנועות לוואי, וקשור גם לתדירות הופעת חוסר השטף, להיות הדיבור מאמץ, להשפעה רגשית על הדובר, ולהפרעה בתקשורת של הדובר.
הגמגום הנפוץ ביותר מתחיל בילדות, לראשונה מופיע הגמגום בדרך כלל בגילאי 2-5, אך יכול להתחיל גם בגילאים צעירים יותר ולעיתים רחוקות בגילאים מאוחרים יותר כאשר בגילאים אלו הוא ממקור נוירולוגי וממקור פסיכולוגי.
כיום קיימים טיפולים שונים בגמגום, השיטה מותאמת אישית לכל מטופל, ויכולה להיות יחידנית או קבוצתית. יש חשיבות רבה במתן כלים להורים לעידוד תקשורת טובה. "חשוב ורצוי לטפל בגיל צעיר סמוך לתחילת הגמגום, לפני שהגמגום מתקבע" אומרת ד"ר כהתיה אדלמן, קלינאית תקשורת שמרצה על אבחון וטיפול בגמגום במכללת הדסה, "לא כדאי לחכות חודשים ארוכים לראות אם הגמגום יחלוף לבד, אלא חשוב שההורים יקבלו הדרכה מוקדם. כך ניתן להגביר את הסיכויים שהגמגום לא יחמיר ואף יחלוף, ושהילד יתקשר באופן חופשי". עם זאת, אפשר לטפל בכל גיל שהמטופל מעוניין בטיפול.

ד"ר כהתיה אדלמן אומרת כי אין אפשרות להבטיח ריפוי מלא מגמגום, אך בטיפול מקנים כלים לשיפור השטף והתקשורת לאורך זמן, תהליך השיפור יכול לדרוש הרבה תרגול ויישום. במסגרת הכנס שנערך בירושלים ירצו אנשי מקצוע בתחום הפרעות בתקשורת, ויתקיימו מפגשי אימון עם מאמנות אישיות מחברת תות תקשורת ותוצאות, במות קטנות הפקת תיאטרון תוצרת אמב" ובמה פתוחה לתרגל ולהתאמן על נאום בפני הקהל הרחב.
לפרטים נוספים על המכללה -
http://www.hadassah.ac.il/main.html

אין תגובות:

החוג למדעי המחשב

החוג למדעי המחשב